Opona letnia projektowana jest na warunki letnie, a opona zimowa na zimowe i są to czysto techniczne aspekty, których fizyki i zachowań nie da się nie sposób obejść na drodze.
Bezpieczeństwo nie ma ceny – zimą warto zapewnić sobie maksymalną przyczepność, jaką dają nowoczesne opony zimowe, poprawi to znacząco przyczepność i parametry jezdne pojazdu, które wpłyną na bezpieczniejsze hamowanie, czy manewrowanie pojazdem. Manewry typu omijanie czy zmiana pasa będą bezpieczniejsze i precyzyjniejsze.
Dynamika jazdy na słabych oponach lub nie dostosowanych do nawierzchni maleje i czasem wręcz tacy kierowcy utrudniają jazdę innym i narażają siebie i innych na różnego typu zagrożenia z uwagi na zbyt niską prędkość i brak panowania nad pojazdem – pomimo mniejszej prędkości (to jak chodzenie w „lakierkach” po śniegu) – kwestia czasu nim coś się wydarzy. Nie ma obowiązku zmiany opon na zimowe, ale jest zdrowy rozsądek i wyobraźnia, które powinny zimą zachęcić nas do zmiany opon na zimowe. Styl jazdy w Polsce jest nadal dość agresywny i nie mam tu na myśli tylko gwałtowne przyśpieszanie czy nadmierną prędkość, ale również inne aspekty jak np. nie dostosowywane hamowanie do warunków na drodze, brak hamowania uprzedzającego czy pozostawianie hamowania na ostatnią chwilę, czy brak obserwacji otoczenia drogi. Te elementy to bardzo często główne przyczyny wypadków drogowych.
Oczywiście nie działa to jednak tak, że zakładając opony zimowe jestem już „królem szosy” opony – oponom nie są równe, ma znaczenie jakość opony, bieżnik, rok produkcji i wiele innych składników.
Pojazd wyposażony w dobre opony zimowe ma dużo mniejszą szansę w warunkach zimowych na wpadnięcie w poślizg (powstawanie zjawisk nadsterowności i podsterowności pojazdu) i będzie pojazd znacząco lepiej reagował na skręty kół , przyśpieszanie i hamowanie, ale żadne opony zimowe nie zastąpią zdrowego i rozsądnego myślenia za kierownicą i analizy poszczególnych zjawisk.
Kiedy wymieniać opony?
„Zmianę opon na zimowe zaleca się w momencie, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Specjalna mieszanka gumowa, która jest zdecydowanie bardziej miękka, powoduje że posiadają większą przyczepność przy niskich temperaturach, a specyficzna rzeźba bieżnika wpływa na prowadzenie podczas jazdy i hamowania. Opona zimowa posiada więcej nacięć tzw. lameli, co powoduje lepszą trakcję i przyczepność na ośnieżonej nawierzchni.
Przyczepności i szerokości na drodze życzy Mariusz Papuga